zondag 24 februari 2013

Haagse Hopjes Express

De allernieuwste internationale treinverbinding is de Haagse Hopjes Express. Vanaf 18 februari 2013 rijdt deze nu nog heel beperkt op de zogenaamde oude lijn, vakkundig en vlug van Den Haag naar Brussel en vice versa. Via Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen en Mechelen naar Brussel, het Europese hart.


Brussel Zuid. Het hart van Europa met directe treinverbindingen naar Luxemburg en Strasbourg

Over de Fyra V-250 zullen we verder maar niets zeggen. Ongetwijfeld zullen deze treinstellen na een lange testfase wel weer in dienst komen op het iets snellere traject met veel hogere tarieven en reserveringskosten. Maar heeft dit nog zin als binnenkort Eurostar en Deutsche Bahn (DB) op Londen gaan rijden.

De Benelux trein. Eenvoudig simpel instappen en wegwezen zonder extra kosten

De hunkering naar de oude vertrouwde glorie van de Benelux trein was erg groot. Om zonder hoge reserveringskosten de notabelen van de overheid en werknemers van internationale ondernemingen vanuit onze eigen hofstad naar de Europese hoofdstad te vervoeren. Ook om Brabant en Zeeland te ontsluiten.

De zogenaamde oude lijn langs Kijkuit en daar is niets mis mee.

De Nederlandse Spoorwegen nam eenzijdig de beslissing de Benelux-trein uit dienst te nemen en dat heeft ze geweten. Zowel de NMBS, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, alsmede de provincie Brabant en Zeeland en niet te vergeten de steden ’s-Gravenhage en Mechelen drongen met kracht aan op herstel van deze, ook in financieel opzicht, meest efficiĆ«nte internationale treinverbinding. 



De oude lijn via stopplek Mechelen en rap langs Schaerbeek naar Brussel.

Kroningsstad Amsterdam blijft de twist tussen de Zuidelijke- en Noordelijke Nederlanden en heeft volledig het nakijken. De Belgen speelden het spel hard maar fair en de Nederlandse overheid vond dit allemaal wel best. Weet als geen ander dat de High Speed Alliance BV, kortweg HSA, met een samenwerkingsverband tussen NS (Staat der Nederlanden) en KLM-Air France binnenkort ter ziele gaat vanwege de enorm oplopende kosten. Vervolg is het hoofdrailnet wat opnieuw in de aanbesteding valt in 2015 en waar de Duitse Bahn grote belangstelling voor heeft.

Opnieuw zal de Nederlandse belastingbetaler diep in de buidel mogen tasten om het bestuurlijk onvermogen van onze overheidsdienaren te voldoen. Triest maar waar en we wachten af.

De prettig verplaatsfiets ofwel de YanBike van Jan van Zelderen

Intussen is de Yan-Bike, de prettige verplaatsfiets van Jan van Zelderen, van het Binnenhof naar Paleis Huis ten Bosch verplaatst voor de komende festiviteiten in april. Het is per slot van rekening het ultieme vervoermiddel om echt van reizen te kunnen genieten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten