De hunkering naar de oude vertrouwde glorie van de Benelux trein was erg groot. Om zonder hoge reserveringskosten de notabelen van de overheid en werknemers van internationale ondernemingen vanuit onze eigen hofstad naar de Europese hoofdstad te vervoeren. Ook om Brabant en Zeeland te ontsluiten.
De Nederlandse Spoorwegen nam eenzijdig de beslissing de Benelux-trein uit dienst te nemen en dat heeft ze geweten. Zowel de NMBS, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, alsmede de provincie Brabant en Zeeland en niet te vergeten de steden ’s-Gravenhage en Mechelen drongen met kracht aan op herstel van deze, ook in financieel opzicht, meest efficiĆ«nte internationale treinverbinding.
Kroningsstad Amsterdam blijft de twist tussen de Zuidelijke- en Noordelijke Nederlanden en heeft volledig het nakijken. De Belgen speelden het spel hard maar fair en de Nederlandse overheid vond dit allemaal wel best. Weet als geen ander dat de High Speed Alliance BV, kortweg HSA, met een samenwerkingsverband tussen NS (Staat der Nederlanden) en KLM-Air France binnenkort ter ziele gaat vanwege de enorm oplopende kosten. Vervolg is het hoofdrailnet wat opnieuw in de aanbesteding valt in 2015 en waar de Duitse Bahn grote belangstelling voor heeft.
Opnieuw zal de Nederlandse belastingbetaler diep in de buidel mogen tasten om het bestuurlijk onvermogen van onze overheidsdienaren te voldoen. Triest maar waar en we wachten af.
Intussen is de Yan-Bike, de prettige verplaatsfiets van Jan van Zelderen, van het Binnenhof naar Paleis Huis ten Bosch verplaatst voor de komende festiviteiten in april. Het is per slot van rekening het ultieme vervoermiddel om echt van reizen te kunnen genieten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten