Op 8 december 2012 de laatste rit van de IC 9217 Beneluxtrein. Vertrek om 10.18 uur te Brussel Zuid om naar Amsterdam Centraal te rijden. De tractie was in deze rit het oude vertrouwde gezicht van vele jaren. De 1182 uit de befaamde 1100 reeks van de NMBS, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. De locs uit de 1100 serie deden dienst vanaf 1986 tot 2007. Ruim 20 jaar het gezichtsbepalende beeld van de internationale trein tussen Nederland en België waarbij steevast ook in onze hofstad ’s-Gravenhage werd gestopt. Het was altijd instappen en wegwezen voor onder meer de Europarlementariërs en personeel van de vele internationale ondernemingen die Den Haag rijk is. Zonder toeslag en reserveringskosten. Ook voor de inwoners van Brabant en Zeeland die een snelle verbinding hadden naar Antwerpen. Het is voorgoed over en uit.
Vanaf zondag 9 december rijdt de Fyra V250 de route op de hogesnelheidslijn zuid en bij onze zuiderburen op de hogesnelheidslijn 4. Exploitant is de High Speed Alliance BV, een samenwerkingsverband tussen KLM en NS. De Fyra laat echter Den Haag geheel links liggen alhoewel de aanleg wel 22 miljard kostte. Daarnaast is staatssteun verleend want anders was de HSA al lang ter ziele geweest. Je zou dus gaan denken dat Den Haag als dank voor het in stand houden van deze verbinding een internationale aansluiting zou krijgen. Helaas is die gedachte echt een utopie.
In de eerste drie dagen ging het zeker niet voor de wind met de Fyra V250 treinen. Technische storingen die gepaard gingen met behoorlijke vertragingen en in enkele gevallen uitval van treinen. Technisch gezien is de V250 de zwakste schakel is de reeks van hogesnelheidstreinen. Het vermogen is te beperkt alhoewel ook de snelheid lager is dan vergelijkbaar materieel.
Den Haag ontsluiten is er niet meer bij maar om aan alle ellende op het spoor een einde te maken is er de YanBike. Een prettig verplaatsfiets op vier wielen als alternatief om op geheel eigen vermogen zonder koolstofdioxide-uitstoot richting Brussel af te reizen. Sportief en aerodynamisch en de styling is net zo futuristisch als de V250. De YanBike van Jan van Zelderen staat alvast gereed voor de Ridderzaal op het Binnenhof voor vertrek. Instappen maar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten