dinsdag 20 november 2012

Brussel passé

Brussel wordt komende maand een onbereikbaar station voor onze hofstad ’s-Gravenhage. De Beneluxtrein houdt er mee op en uitsluitend via andere stations en veel te dure tickets is er dan nog naar de Europese Hoofdstad te reizen. Een regelrecht schandaal waarbij het Internationale Europese kader van vestigingen in de hofstad een gepasseerd station lijkt. De eerste tekenen van afbraak van het Europese gedachtegoed lijken nabij.


We zien de Beneluxtrein met de Traxx loc heel toepasselijk rijden over de befaamde Schoenendoos bij de splitsing over de snelweg A4 richting Amsterdam Centraal. Vanaf 9 december 2012 is dit over en uit want de Internationale Beneluxtrein stopt met rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling.
Op de trein een zeer triomfantelijke signing “BRUSSEL” in kapitalen met wandelende personen achterop dit rijtuig. En juist nu op de Schoenendoos illustreert simpel en helder dat Brussel vanuit Den Haag nog alleen te voet te bereiken zou zijn.


De enige gewone internationale verbinding is dan via Roosendaal naar Antwerpen met de stopper. Wel een belevenis overigens, maar dit terzijde. Trouwens, een ander onderwerp betreft de gigantische prijsverhogingen die de NS gaat doorvoeren met ingang van het nieuwe jaar. Of gaan we er alsnog vanuit dat op 21-12-12 het einde van de wereld valt. Ach, waar maken we ons nu dan nog druk om.


Sinds 1957 is er een vaste internationale uursverbinding tussen Amsterdam, Schiphol, Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht en Roosendaal naar Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussel Centraal en Brussel Zuid. Goed, Leiden en Delft vielen af vanwege het feit dat aansluitingen in Brussel-Zuid gehaald moesten worden. 
Vanaf Brussel-Midi kun je op eenvoudige wijze verder reizen richting Luxemburg of zelfs een directe aansluiting vinden om de EC-verbindingen naar Strasbourg te pakken met de Vauban en Iris, de standaard internationale treinen.


Voor werknemers in dienst van de diverse Europese Commissies van groot belang om zomaar in te kunnen stappen en snel vanaf onze regeringsstad naar zuidelijke trajecten af te zakken.
Zonder reserveringkosten en toeslagen, dus gewoon instappen. Met de nieuwe verbinding van de Fyra worden de kosten van het gewone treinverkeer extreem hoog en zelfs wordt de hofstad niet aangedaan. Een schandalige zaak of zou dit er mee te maken kunnen hebben omdat we toch lijken de EU te gaan verlaten? Of komt er soms een subsidiepotje uit Brussel om het gewone volk gebruik te laten maken van een normale internationale treinverbinding tegen een meer dan acceptabel tarief?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten