zondag 21 november 2010

Met vier wielen door de bocht

Nederland is van oudsher een land waar de fiets niet weg te denken is in het huidige levendige straatbeeld. Kinderen, schooljeugd, ouderen, ja vrijwel iedere inwoner heeft wel zo’n trouwe tweewieler. Boodschappen doen of lekker ontspannen en tegelijkertijd genieten van de natuur. Het zijn zomaar de mogelijkheden die het fietsen ons biedt.

Maar als mindervalide kom je met een normale fiets vaak niet zo heel erg ver. In die gevallen heeft men gelukkig de beschikking over een driewieler of een fiets met zijwielen en frames met een lage instap. Een keuzemogelijkheid met twee wielen voor of twee wielen achter. Daarbij gaat het vooral om de stabiliteit en dat scoort nu eenmaal het beste met twee wielen voor.


Vanuit de discussie die in 1990 werd gevoerd om te komen tot een betere stabiliteit die ook onder andere omstandigheden dan uitsluitend asfalt het beste tot zijn recht zou komen startte de Haagse Jan van Zelderen met de ontwikkeling van een vierwiel fiets. Een gewaagd onderwerp wat zondermeer uitdagend maar ook een duidelijk een innovatief karakter had. Veel elementen moesten de revue passeren en dienden verbeterd te worden. De aandrijving en het in balans houden waren daarbij de eerste belangrijke aspecten.

Technisch werden er voldoende oplossingen aangedragen die vaak door andere constructeurs finaal over het hoofd werden gezien.  Een denkbeeldige starre as met in het midden een draaipunt zoals bijvoorbeeld bij het skateboard het geval is. Molenwiekbesturing wat vele voordelen bood met een aandrijving door middel van een klassieke trapbeweging en een korte ketting.

Het werd de ‘Prettigverplaatsfiets’ of de ‘Rydtfiets’ met een comfortabele zitting met een gestroomlijnde kap die de bestuurder tegen de normale weersinvloeden bescherming moet bieden.

Het grote voordeel van deze ‘Rydtfiets’ is de korte draaicirkel met daaraan gekoppeld de grote wendbaarheid en de stabiliteit want zelfs op een zandweg blijven de wielen in één spoor volgen. Een prachtig stukje Haags denkwerk wat ook inmiddels al beschermd is.  Met een totale lengte van 220 cm, een gewicht van slechts 45 kg  en maar 77% druk op de voorwielen een prachtig stukje vernuft.

Voordelen te over voor dit juweeltje wat als prototype al jaren zijn pluspunt ten opzichte van een driewieler heeft bewezen. Inmiddels zijn er investeerders die belangstelling hebben getoond. Veel uit het buitenland maar Jan van Zelderen houdt vast aan zijn principe dat het uiteraard ook heel doodgewoon in ons eigen land in productie zou moeten worden genomen. “We zijn een fietsland van origine, dus waarom ver weg als de kennis hier voorhanden is”, vertelde Jan van Zelderen heel spontaan. Een waarheid als een koe uiteraard want na vele jaren ontwikkelen is de doorbraak nabij. Het gaat erom spannen en Van Zelderen volgt alles op de voet alhoewel hij liever met vier wielen door de bocht gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten